☫ عَلِیٌّ وَلِیُّ الله ☫
وِلایَةَ عَلِیِ ابنِ اَبیطالِب حِصنی فََمَن دَخَلَ حِصنی اَمِنَ مِن عَذابی
äæíÓäϐÇä
áíä˜ ÏæÓÊÇä
ØÑÇÍ ÞÇáÈ
ËÇãä ÊÜÜÜã

حدیث امروز

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پذیرش عذر دیگران

 


حضرت امام زین العابدین(علیه السلام) :

 إِنْ شَتَمَکَ رَجُلٌ عَنْ یَمینِکَ ثُمَّتَحَوَّلَ إِلى یَسارِکَ وَ اعْتَذَرَ إِلَیْکَ فَاقْبَلْ عُذْرَهُ

 اگر مردى از طرف راستت به تو دشنام داد و سپس به سوى چپت گردید و از تو عذرخواهى نمود، عذرش را بپذیر.

  

سیره و سخن پیشوایان-سید رضاصدر


 

 

 

 

 

 

 

مطلب امروز 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

امیرالمؤمنین علی علیه السلام

 

عدالت در قضاوت

قضاوت در اسلام بسیار ساده است و هیچگونه تشریفاتى ندارد، مثلا حضرت امیر مؤمنان على(ع) در مرکز دولت گسترده خود که شهر کوفه بود تنها یک قاضى داشت، با اینکه عده‏اى جمعیت شهر کوفه را در آن زمان چهار میلیون نفر نوشته‏اند، و علتش این است که اسلام با آزادیهاى گسترده‏اى که به مردم داده نود درصد جرایم امروز دنیا را جرم نمى‏داند، و مردم را گرفتار دادگاه نمى‏کند، مثلا اگر نگاهى به دادگاهها کنید خواهید یافت که اکثر باصطلاح مجرمین عبارتند از: کسى که جنسى وارد کرده یا اینکه بطور غیر قانونى وارد شده یا اینکه بدون گذرنامه خواسته خارج شود و یا اینکه بدون مجوز قانونى خانه خریده و یا اینکه بدون اجازه جنسى را خرید و فروش کرده، یا بدون مجوز دست به کار و کاسبى زده، یا پروانه ساختمان نداشته و در اراضى خارج از محدوده خانه ساخته و بطور غیر قانونى کشاورزى کرده، و بالاخره صدها موردى که اسلام مردم را در تمام آنها آزاد گذاشته و قوانین ضد اسلام آنها را محدود ساخته است مخالفین آن قوانین را، بعنوان مجرم به دادگاه معرفى مى‏کنند.

بله موارد بسیار اندکى از مشکلات فردى و اجتماعى وجود دارد، که دادگاه اسلامى با کمال سادگى آنها را حل و فصل مى‏کند، و لذا ممکن است در یک شهر یک یا چند میلیونى تنها یک قاضى به کارها رسیدگى کند.

یکى دیگر از بدعتهاى امروزه  تشکیل دادگاههاى متفاوت است مثل دادگاه جزاء، محکمه صلح، دادگاه ارتش، دادگاه ویژه فلان چیز و نظایر اینها، اما در اسلام چون تساوى حقوق همگان در برابر قانون در نظر گرفته شده تنها یک دادگاه و یک حاکم است که به تمام امور فوق رسیدگى مى‏کند، بله طبق پاره‏اى از روایات دادگاه تمیز و استیناف نیز در نظام قضائى اسلام وجود دارد.

مثل روایت زیر:

سعد بن عباس نقل مى‏کند که: رسول خدا(ص) روزى از منزل عائشه خارج شد و مرد عربى را سوار بر یک شتر ملاقات کرد، مرد عرب عرضه داشت: اى محمد آیا این شتر را خریدارى مى‏کنى؟ پیامبر فرمودند: آرى، آن را بچند مى‏فروشى؟

مرد عرب گفت: یکصد درهم، پیامبر فرمودند: ارزش شتر تو بیش از این است، و بالاخره شتر را به مبلغ چهارصد درهم خریدارى نمود، اما هنگامى که پیامبر پول را به آن مرد عرب تحویل داد، آن مرد گفت: شتر شتر من و پول هم پول من است و اگر محمد ادعائى دارد، بایستى شاهد داشته باشد.

پیامبر اکرم فرمودند: آیا راضى به قضاوت پیرمردى که به نزدیک ما مى‏آید، هستى؟ گفت: آرى، وقتى پیر مرد نزدیک شد پیامبر (ص) عرض حال کردند: من شتر را خریده‏ام و حال شتر از آن من و پولها از آن عرب است، اما مرد عرب انکار کرده و شاهد خواست، به همین جهت داور برحسب ظاهر حق را به مرد عرب داد، پیامبر در این راى استیناف خواسته و مرد عرب را نگاه داشتند، تا اینکه مرد دیگرى پیدا شد، پیامبر فرمودند آیا به قضاوت این شخص که نزدیک میشود راضى هستى؟ گفت: آرى، وقتى نزدیک شد پیامبر اسلام شکایت کردند و مرد عرب منکر شد، و داور دوم نیز مثل داور اول راى داد، پیامبر اسلام مجددا استیناف خواسته و مرد عرب را نگاه داشت و به او فرمود: بنشین تا شخصى بیاید و به حق قضاوت کند، دراین میان حضرت على(ع) نزدیک شد، پیامبر فرمودند: آیا قضاوت این جوان را مى‏پذیرى؟ گفت آرى، امام که نزدیک شد و طرفین عرض حال کردند، حق را به پیامبر اکرم داد و به آن عرب فرمود: پیامبرى که در تمام گفته‏هایش از سوى خداوند راست گفته چگونه براى یک شتر دروغ مى‏گوید از این روایت جواز تجدید نظر و استیناف رأى دادگاه بدست مى‏آید.

بهرحال رعایت عدالت از سوى قاضى بسیار سفارش شده، و حتى اسلام دستور مى‏دهد که قاضى بایستى طرفین نزاع را احترام کند و صداى خود را بلندتر از آنان نکند.

در تاریخ حضرت امیر مؤمنان على(ع) آمده: امام روزى یکى از قضات خود بنام (ابوالاسود الدؤلى) را از منصب خود معزول داشت، این شخص به خدمت امام شرفیاب شده و عرضه داشت: یا امیرالمؤمنین، چرا مرا معزول داشتید در حالى که من نه جنایت و نه خیانتى مرتکب شده‏ام؟! امام فرمودند: چون شنیده‏ام که صدایت را بلندتر از صداى طرفین نزاع قرار مى‏دهى.


ãæÖæÚ ãÑÊÈØ: ()

ÈэÓȝåÇ: حدیث, امام سجاد(ع), امیرالمومنین(ع), مقاله
چهارشنبه ٢٧ خرداد ۱۳۸۳ .:. ٦:٢٢ ‎ب.ظ .:. محب ولایت

.:. Graphic By : SamenTheme // Code By : SibTheme .:.

ÏÑÈÇÑå æÈáǐ

وبلاگ "علی ولی الله" وابسته به گروه اینترنتی "علی ولی الله" است که بصورت ایمیلی تحت یاهو توسط جمعی از عشاق و محبین اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام در خصوص نشر معارف شیعه به فعالیت می پردازد. آدرس گروه علی ولی الله ذیلا ایفاد می گردد: http://groups.yahoo.com/group/ali_valiyollah
ãæÖæÚÇÊ æÈ
ÂÑÔíæ ãØÇáÈ
Çã˜ÇäÇÊ æÈ
YA ALI