☫ عَلِیٌّ وَلِیُّ الله ☫
وِلایَةَ عَلِیِ ابنِ اَبیطالِب حِصنی فََمَن دَخَلَ حِصنی اَمِنَ مِن عَذابی
äæíÓäϐÇä
áíä˜ ÏæÓÊÇä
ØÑÇÍ ÞÇáÈ
ËÇãä ÊÜÜÜã

حدیث امروز

 

 

 

 

 

 

 حضرت امام حسن مجتبی(علیه السلام) :

 

أَنـَا الضّامِنُ لِمَنْ لَمْ یَهْجِسْ فىقَلْبِهِ إِلاَّ الرِّضا أَنْ یَدْعُوَ اللّهَ فَیُسْتَجابُلَهُ

 

کسى که در قلبش جز رضا و خشنودى خدا خطور نکند،چون خدا را بخواند، من ضامن اجابت دعاى او هستم.


مطلب امروز 

 

 

 

 

 

 

امیرالمؤمنین علی علیه السلام

 

تعدد احزاب آزاد

اصل در اسلام در هرچیزى آزادى است، مگر آنکه خلاف آن باثبات رسیده باشد، و آزادى اقتضا مى‏کند که هرکسى در تشکیل احزاب و تجمعات، در زمینه‏هاى سیاسى، فرهنگى اقتصادى، مذهبى و غیره ـ در چهارچوب اسلام ـ آزاد باشد، و اولین کسى که این مطلب را بوضوح به مرحله اجرا در آورد، حضرت پیامبر اسلام(ص) بوده، و عالمى که نام خود را جهان آزاد گذاشته، این روش را از پیامبر اسلام آموخته است.

هنگامى که مسلمانان مهاجر از مکه به شهر مدینه رسیدند، پیامبر آنان را از گروه انصار ـ اهالى مسلمان مدینه ـ جدا کرد، و بر آنان نام مهاجرین گذاشتند، و لذا معمولا در آیات قرآنى و روایات صدر اسلام ملاحظه مى‏شود که مهاجرین و انصار دو گروه متمایز از یکدیگر و رقیب همدیگر در امور سازنده بوده‏اند و به همین جهت اگر گاهى یکى از دو گروه پیامبر را تحت فشار مى‏گذاشتند، آنحضرت به گروه دیگرى روى مى‏آوردند.

یکى از اثرات مثبت و پربار تعدد احزاب آزاد اینست که این احزاب در مسائل سازنده اجتماع با یکدیگر به رقابت برخاسته و هرکدام جهت کسب شهرت و موقعیت بهتر جهت پیروزى در انتخابات ـ نمى‏گذارند به مردم اجحاف وارد شود، علاوه بر اینکه احزاب اسلامى آزاد، زیر نظر مراجع تقلید هرکدام مدرسه‏اى جهت دادن رشد سیاسى، اقتصادى، تربیتى و بالاخره معرفت همه جانبه به اجتماع است، در نتیجه افرادى که به قدرت مى‏رسند، و زمام امور ملت و مملکت را دردست مى‏گیرند افرادى لایق، کاردان، کارآزموده و شایسته خواهند بود و بهترین شاهد و دلیل براین مدعى، نگاهى به اوضاع جهان معاصر است، با یک نگاه ساده بجهان معاصر ملاحظه مى‏شود که درکشورهاى دمکراتیک و آزاد که رقابت حکومتى بدست چند حزب، و همه چیز اعم از پارلمان و امور مربوط به هیئت دولت، مشورتى است پیوسته ملتهاى آنها رشد کرده و در تمام زمینه‏ها اعم از کشاورزى، صنعتى، بازرگانى و غیره پیش رفته‏اند، برخلاف کشورهاى داراى حکومتهاى نظامى و یا رژیمهاى تک حزبى، که همواره در حال استبداد و سرکوبى بسر برده، ملتها را همیشه در قید و بند کشیـده، و با اعمال فشار و اخـتناق حکومت مى‏کنند(1).

و درسى که در این زمینه باید از وجود مقدس مولاى متقیان على(ع) آموخت این است، که آنحضرت ملت خود را اعم از مسلمین و حتى اقلیتها در همه چیز ـ جز در موارد حرام ـ آزاد گذاشته بود، و حتى بخوارج نهروان تا زمانى که جنگ افروزى نمى‏کردند، کارى نداشت و لذا هنگامى که یکى از سران خوارج بنام (اشعث بن قیس) بر حضرت وارد شد، و در ملأ عام بد زبانى کرد، امام اجازه ندادند کسى متعرض او گردد، و از او گذشت فرمودند، همچنین در مسئله به شهادت رساندن آن امام بزرگ، باید درسهائى در آزادى مردم از مکتب مقدس آن امام والامقام آموخت، به این بیان که نقشه توطئه قتل امیرالمؤمنین(ع) توسط چهار شخص به نامهاى: اشعث بن قیس، وردان، عبدالرحمن بن ملجم و شبیب و یک زن بنام قطام طرح‏ریزى شد، و بدست ابن ملجم به مرحله اجرا در آمد، اما پس از ضربت خوردن، حضرت بقیه را آزاد گذاشته و تنها ابن ملجم دستگیر شد، آنهم در زندان خانه امام با شرایطى از نظر خواب، غذا و غیره به سر مى‏برد، همانند با شخص امیر مؤمنان، امام از همان غذائى که میل مى‏فرمودند براى قاتل خود فرستاده، و به کسى اجازه آزار و شکنجه او را نمى‏دادند، و حتى به هنگام مرگ به بازماندگان خود توصیه فرمود: اگر او را عفو کنید بهتر است، و اگر هم خواستید قصاص کنید، با عدالت قصاص کنید، او به من یک ضربت زد شما هم تنها یک ضربت به او بزنید و مواظب باشید که قاتل مرا شکنجه و مثله نکنید، زیرا از از پیامبر اسلام(ص) شنیدم که مى‏فرمود: هیچکس را مثله نکنید، حتى اگر سگ هار باشد.

و اینکه آن حضرت توطئه گران در قتلش را زندانى و مجازات نکرد، چون آن چند نفر به استثناى ابن ملجم، عملا مرتکب جرمى نشد، و تنها اقدام بجرم و یا نیت جنایت بدون انجام آن هیچگونه مجازاتى ندارد و این شیوه کار و روش حکومت امیر مؤمنان حضرت على(ع) بسیار عادلانه، کم‏نظیر و شاید هم بى‏نظیر باشد مگر در پیغمبر اسلام(ص).

1 ـ واضح است که حکومتهاى دمکراتیک یک دهم آزادى واقعى اسلام را هم تطبیق نمى‏کنند

ãæÖæÚ ãÑÊÈØ: ()

ÈэÓȝåÇ: حدیث, امام حسن(ع), امیرالمومنین(ع), مقاله
یکشنبه ۳ خرداد ۱۳۸۳ .:. ٦:٤٧ ‎ب.ظ .:. محب ولایت

.:. Graphic By : SamenTheme // Code By : SibTheme .:.

ÏÑÈÇÑå æÈáǐ

وبلاگ "علی ولی الله" وابسته به گروه اینترنتی "علی ولی الله" است که بصورت ایمیلی تحت یاهو توسط جمعی از عشاق و محبین اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام در خصوص نشر معارف شیعه به فعالیت می پردازد. آدرس گروه علی ولی الله ذیلا ایفاد می گردد: http://groups.yahoo.com/group/ali_valiyollah
ãæÖæÚÇÊ æÈ
ÂÑÔíæ ãØÇáÈ
Çã˜ÇäÇÊ æÈ
YA ALI