☫ عَلِیٌّ وَلِیُّ الله ☫
وِلایَةَ عَلِیِ ابنِ اَبیطالِب حِصنی فََمَن دَخَلَ حِصنی اَمِنَ مِن عَذابی
äæíÓäϐÇä
áíä˜ ÏæÓÊÇä
ØÑÇÍ ÞÇáÈ
ËÇãä ÊÜÜÜã

حدیث امروز

 

 

 

 

 

 

  حضرت امام جعفر صادق علیه السلام  فرمودند  :

 

هر شکلی از ریا شرک است و هرکسی که کاری را برای مردم انجام دهد باید پاداشش را هم از مردم بخواهد. هر کسی که برای خداوند کاری را انجام بدهد، پاداشش توسط خداوند داده خواهد شد.

 

 مشکات الانوار، فصل سوم، بخش هشتم


مطلب امروز 

 

 

 

 

 

امیرالمؤمنین علی علیه السلام

 

انتخابات آزاد

و جالب توجه این است که هنگام تعیین حاکمى از سوى خود بر یکى از شهرها، به آن حاکم مى‏فرمود: هنگامى که به آن شهر رسیدى، مردم را در میدان عمومى شهر گرد خود جمع کن، و نامه مرا بر آنان بخوان و آنان را از محتواى نامه مبنى بر اینکه من تو را حاکم بر آنان قرار داده‏ام آگاه کن، سپس از مردم بخواه که راجع به ولایت تو رأى بدهند، اگر احیانا رأى مثبت بتو ندادند، مجدداً به همین جا باز گرد تا انشاءالله حاکم دیگرى را بر آنان تعیین کنم، ملاحظه کنید که اسلام تا چه اندازه به آراء مردم احترام مى‏گذارد، تا آنجائى که یک استاندار و یا فرماندار منصوب از سوى شخص رهبر و فرمانده کل قواى اسلامى باید مورد توافق مردم باشد، و حتى در صورت عدم توافق مردم، از پست خود برکنار مى‏شود، با وجودى که همه مى‏دانیم حضرت على(ع) منصوب از سوى خدا و معصوم بوده و دستور او واجب الاطاعه و آنچه را که انجام مى‏دهد حجت است.

و حتى خود آن حضرت را مردم با انتخابات آزاد و با شوراى همگانى بر سرکار آوردند، لذا حضرت على(ع) تنها خلیفه‏اى است که هم منصوب از سوى خداوند بوده، و هم طبق آراء مردم بر سرکار آمده است، و بقول معروف نص و شورى در او جمع شد، زیرا در باره ابوبکر ـ بفرض وجود شورى ـ نصى نبود، و در باره عمر با وجود انتصاب از سوى ابوبکر، شورائى در کار نبود و اما عثمان که در باره‏اش هیچ نصى نبود، با یک شوراى چهار نفره ـ و نه همگانى ـ سرکار آمد اما حضرت امام على(ع)، علاوه بر تعیین از سوى خدا در یوم‏الانذار و غدیر خم و موارد دیگر که خلافت بلافصل ایشان را پس از پیامبر اسلام نصهاى مؤکدى بیان نموده بود، با انتخاب و اکثریت قریب باتفاق مردمى که از کوفه، مصر، مدینه و دیگر نقاط گرد آمده بودند، بر سر کار آمد(3).

1 ـ سوره شورى، آیه36 .
2 ـ سوره آل عمران، آیه159 .
3 ـ اینجا لازم بتذکر است که دراسلام حاکمیت بر مردم از آن پیامبر و پس از او دوازده امام معصوم است، و رأى مردم در قبول و یا رد حاکمیت خلفاى انتصابى خداوند هیچگونه نقشى ندارد، بلکه در نواب عام امام زمان در زمان غیبت ایشان دو شرط وجود دارد:
الف: دارا بودن تمام شرایط رهبرى که مورد رضاى خدا باشد.
ب: توافق اکثریت مردم ضمن انتخاباتى آزاد در تعیین رهبر واجد شرایط و یا شوراى رهبرى.

ãæÖæÚ ãÑÊÈØ: ()

ÈэÓȝåÇ: حدیث, امام صادق(ع), مشکاة الانوار, ریا
پنجشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۳ .:. ٤:٠۱ ‎ب.ظ .:. محب ولایت

.:. Graphic By : SamenTheme // Code By : SibTheme .:.

ÏÑÈÇÑå æÈáǐ

وبلاگ "علی ولی الله" وابسته به گروه اینترنتی "علی ولی الله" است که بصورت ایمیلی تحت یاهو توسط جمعی از عشاق و محبین اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام در خصوص نشر معارف شیعه به فعالیت می پردازد. آدرس گروه علی ولی الله ذیلا ایفاد می گردد: http://groups.yahoo.com/group/ali_valiyollah
ãæÖæÚÇÊ æÈ
ÂÑÔíæ ãØÇáÈ
Çã˜ÇäÇÊ æÈ
YA ALI