☫ عَلِیٌّ وَلِیُّ الله ☫
وِلایَةَ عَلِیِ ابنِ اَبیطالِب حِصنی فََمَن دَخَلَ حِصنی اَمِنَ مِن عَذابی
äæíÓäϐÇä
áíä˜ ÏæÓÊÇä
ØÑÇÍ ÞÇáÈ
ËÇãä ÊÜÜÜã

روایت امروز :

 

 

امام هادی (ع) :

هر کسی خداوند را به خشم آورد ، یقین کند که مورد خشم مردم قرار می گیرد .

 


مطلب امروز :

  

امیرالمؤمنین علی علیه السلام

 

آزادى در اسلام

حضرت على(ع) دومین حاکم اسلامى است که توانست آزادیهاى اسلامى را به همگان حتى کفار ارزانى دارد چه آنکه آزادى در اسلام بیشمار است. قرآن مجید راجع به پیامبر بزرگ، و هدف بعثت او را چنین بیان مى‏کند:

بار گران و غل و زنجیرهائى را که بر مردم بوده، از پشت آنان بر مى‏دارد (یضع عنهم اصرهم و الا غلال التى کانت علیهم)(1) دو عبارت را در این آیه شریفه ملاحظه مى‏کنید: (اصر: بار گران) و (اغلال: زنجیرها) و این به دو معنى است:

1 ـ گاهى بر پشت انسان بار سنگینى مى‏گذارند که با وجود باز بودن دست و پایش، قادر به حرکت از جاى خود نبوده، و در نتیجه زمین‏گیر مى‏شود، این را (اصر) یعنى بارگران گویند.

2 ـ و گاهى هم بار سنگینى بر پشت انسان نیست اما دست و پایش در قید و بند است که در نتیجه نمى‏تواند حرکتى انجام بدهد.

این دو مثال را در جامعه اگر پیاده کنیم، خواهیم یافت که برخى از جوامع خود راگرفتار تشریفاتى نموده، که به مرور زمان بر کاهل آنها سنگینى مى‏کند، مثل: تشریفات ازدواج، دادگسترى، خانه‏دارى، خانه‏سازى و دیگر شئونات زندگى امروز.

و برخى جوامع هم گرفتار قوانین و مقرراتى شده‏اند که دست و پاى آنها بسته، و آزادیهایشان را محدود ساخته است..

یکى از مهمترین اهداف پیامبر گرامى اسلام(ص) این بود که بار سنگین تشریفات را از پشت جامعه انسانى برداشته و قید و بندهاى اختناق را از بین ببرد، و لذا دین مبین اسلام تمام آزادیها را براى انسان محترم شمرده، مگر در موارد بسیار معدود که براى حفظ آزادى اکثریت جامعه، آزادى چند نفر را محدود نموده است، قرآن مجید خطاب به پیامبر گرامى اسلام مى‏فرماید: به مردم بگو که من از شما پاداشى نمى‏خواهم و شما را به زحمت و مشقت نمى‏اندازم (قل ما اسئلکم علیه من اجر و ما انا من‏المتکلفین)(2) و در آیه‏اى دیگر مى‏فرماید: پس به مردم تذکر بده، که تو یاد آورنده‏اى و بر مردم مسلط نیستى (فذکر انما انت مذکر لست علیهم بمسیطر)(3)، و همچنین نداى قرآن براى همیشه بلند است که: در انتخاب دین هیچگونه اکراه و اجبارى نیست (لا اکراه فى‏الدین)(4) و لذا پیامبر عالیقدر اسلام(ص) هیچکس را اجبار بر پذیرش دین اسلام نفرمود، نه در جنگ بدر، نه در جنگ خیبر، نه در فتح مکه، نه در جنگ حنین و نه در دهها جنگى که دشمنان اسلام بر علیه اسلام روا داشتند...

همچنین امیر مؤمنان على(ع) به پیروى از رسول خدا(ص)، آزادى تمام اقشار و حتى اقلیتهاى مذهبى تحت پرچم اسلام را محترم شمرد، و در حالى که آن امام بسیار مقتدر، و قلمرو حاکمیتش از نیمه‏هاى شوروى تا غرب آفریقا بوده است، هیچکس را اجبار به ترک دین خود، و پذیرش دین اسلام نکرد، بلکه بعکس در روایات مکررى از ائمه اطهار (ع) راجع به اقلیتهاى مذهبى آمده که: (الزموهم بما التزموا به) با آنان به همان ایده‏اى که دارند رفتار کنید...

حضرت امیر مؤمنان على(ع) در روایت مشهورى که از آن بزرگوار نقل شده مى‏فرماید: (بنده دیگران مباش حال آنکه خداوند تو را آزاد آفریده است) و همچنین در قسمتى از یک روایت مفصل مى‏فرماید: (... تمام مردم آزاد هستند...) همچنین حضرت امام حسین(ع) در روز عاشورا به هنگام شدت آتش جنگ با لشکریان بنى امیه به آنان خطابى فرمود که براى همیشه در فضاى تاریخ بشریت طنین‏افکن است، و هر انسان آزاده‏اى آن را بگوش دل مى‏نوازد: (ان لم یکن لکم دین و کنتم لا تخافون المعاد فکونوا احرارا فى دنیاکم).

گر شما را به جهان دین و آئینى نیست لااقــل مـردم آزاده بدنیـا باشـد

و بالاخره روایات وارده از معصومین (ع) راجع به آزادیهاى مردم بسیار است، تا جائى که فقهاى اسلام، با استفاده از قرآن مجید و روایات، قاعده‏اى را بطور اختصار و سر بسته بیان فرموده‏اند که: (مردم برجان و مال خویش مسلط هستند) از اینرو هر انسانى مى‏تواند با جان و مال خویش هر کارى را انجام دهد مشروط بر اینکه مخالف اوامر الهى نباشد، پس آزادى در هر موردى از قبیل: تجارت، صنعت، کشاورزى، ساختمان‏سازى، سفر، اقامه، اظهار نظر، مطبوعات ـ اعم از روزنامه، مجله و کتاب ـ تأسیس ایستگاههاى فرستنده رادیوئى و تلویزیونى، آموزش، ازدواج و دیگر نیازمندیهاى مشروع انسانى، از دیدگاه اسلام محترم است.

حضرت امیر مؤمنان على(ع) به پیروى از پیامبر عالى مقام اسلام(ص)، مردم را در هرگونه تصرفى در زمینهاى موات آزاد گذاشته بود و لذا جمعیت شهر نوبنیاد کوفه در زمان آن امام در حدود چهار میلیون نفر، و بنا به نقل مورّخین وسعت این شهر ده فرسخ (60 کیلو متر) بوده است، زیرا پیامبر اسلام فرموده بود: (کسى که زمین مواتى را آباد کند از آن اوست)، (زمینهاى موات ملک خدا و پیامبر است، و هر کس که بخشى از آن را آباد کند، از مال او خواهد بود)، (کسى که در اطراف زمین موات دیوار بکشد از آن اوست)، (کسى که زمین موات را آباد کند از آن بهره‏اى داشته، و اگر چهارپایان از علف زمین او چیزى بخورند، برایش صدقه محسوب مى‏شود) و بالاخره در روایتى دیگر نیز مى‏فرماید: (کسى که سبقت بگیرد به چیز مباحى که دیگران بر او سبقت نگرفته‏اند، حق او در آن شى‏ء، بر دیگران مقدم است).

و با استناد به دهها روایت صحیح وارده از ائمه اطهار علیهم ‏السلام، همانند روایات فوق است که فقهاى اسلامى فتوى داده‏اند: هرکس حق استفاده از تمام منابع ثروتهاى مباح عمومى را دارد مثل: چوب، میوه و یا برگ جنگل، نمک و یا ماهى دریاها و رودخانه‏ها، جانوران صحراها... و جز اینها از موارد حلالى است که اسلام مقرر فرموده، چرا که خداوند ثروتهاى زمین را براى عمومى بشر آفریده، و در آیه‏اى چنین تصریح مى‏کند: (خداوند است که آسمانها و زمین را آفریده و از آسمان آب را فرود آورد، پس توسط آن براى شما از میوه‏جات روزى فراهم آورد، و کشتى را براى شما مسخر فرمود تا به خواست او در دریا حرکت کند، و رود خانه‏ها و آفتاب و ماه به طور پیوسته، و شب و روز را براى شما آفریده، و از هرچه که سئوالش کردید، به شما ارزانى داشته، و اگر نعمتهاى خدا را بشمارید، نخواهید توانست آنها را به حساب آورد، به درستى که انسان ستمگر و کفرکیش است (الله الذى خلق السماوات والارض و انزل من السماء ماءاً فأخرج به من الثمرات رزقاً لکم و سخر لکم الفلک لتجرى فى‏ البحر بأمره و سخر لکم الأنهار وسخر لکم الشمس والقمر دائبین و سخر لکم اللیل والنهار و آتاکم من کل ما سألتموه و ان تعدوا نعمة الله لا تحصوها ان الانسان لظلوم کفار)(5).

و در واقع همین آزادیهاى مطلق و گسترده بود، که در آغاز اسلام مردم را گروه گروه بسوى اسلام جلب کرد، و اگر انشاءالله مجدداً قدرت جهانى به دست مکتب اسلام و نمایندگان واقعى پیامبر خدا بیفتد، امید است که تمام انسانها، حتى مردم آمریکا، شوروى، چین و نظایر آنها به دین اسلام بگروند، چرا که بشر بطور فطرى همیشه نظام بهتر را پذیرفته، و نظامهاى غیر آن را ترک مى‏کند.


ãæÖæÚ ãÑÊÈØ: ()

ÈэÓȝåÇ: حدیث, امام هادی(ع), امیرالمومنین(ع), مقاله
چهارشنبه ٢٦ فروردین ۱۳۸۳ .:. ٩:٠۱ ‎ب.ظ .:. محب ولایت

.:. Graphic By : SamenTheme // Code By : SibTheme .:.

ÏÑÈÇÑå æÈáǐ

وبلاگ "علی ولی الله" وابسته به گروه اینترنتی "علی ولی الله" است که بصورت ایمیلی تحت یاهو توسط جمعی از عشاق و محبین اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام در خصوص نشر معارف شیعه به فعالیت می پردازد. آدرس گروه علی ولی الله ذیلا ایفاد می گردد: http://groups.yahoo.com/group/ali_valiyollah
ãæÖæÚÇÊ æÈ
ÂÑÔíæ ãØÇáÈ
Çã˜ÇäÇÊ æÈ
YA ALI